Onze groepen
De Stuifheuvel is een school voor speciaal basisonderwijs die leerlingen zorg op maat biedt. De zorg voor leerlingen vindt voornamelijk plaats in de groepen. De leerlingen worden ingedeeld in groepen met elk een eigen leerkracht.Indeling gebeurt naar:
- kalenderleeftijd
- sociaal-emotionele leeftijd
- didactisch niveau
- de sociale samenhang van de te vormen groep
Een groep staat onder verantwoording van de leerkrachten. De intern begeleider coacht de leerkrachten, adviseert bij problematische situaties met betrekking tot leerlingen en zorgt voor onderlinge afstemming en doorgaande lijnen in de school.
Indeling in niveaugroepen
Het is voor onze leerlingen belangrijk om op hun eigen niveau en tempo te werken en gerichte instructie te krijgen. Daarom worden de kinderen ook ingedeeld in niveaugroepen. In deze groepen krijgen zij gerichte instructie op hun eigen niveau en kunnen zij werken in hun eigen tempo. Het is een zeer efficiënte vorm van onderwijs. Deze instructie kan door een andere leerkracht dan de groepsleerkracht worden gegeven, maar meestal wel door een leerkracht van dezelfde bouw.Daarnaast werken we met taakuren. Deze uren vallen in de zogeheten extra leertijd. Het zijn uren waarin leerlingen extra tijd besteden aan of extra instructie krijgen op specifieke vakgebieden. Dit geldt voor de leergebieden taal, lezen, spelling en rekenen. Verlengde leertijd staat in alle groepen twee keer per week op het rooster. Leerlingen kunnen daarnaast in deze leertijd werken aan specifieke opdrachten.
Ons leerlingvolgsysteem
Dat begint bij de start van het schooljaar. Dan bespreken we de nieuwe leerlingen en schrijven we voor hen een startformulier. Daarin formuleren we de hulpvragen en het persoonlijk ontwikkelingsperspectief van het kind. Van alle andere leerlingen stellen we het persoonlijk ontwikkelingsperspectief van het voorgaande periode bij naar de huidige situatie.
Twee keer per jaar observeren en toetsen we alle leerlingen uitgebreid. Hiermee evalueren we de ontwikkeling van iedere leerling en formuleren we doelen en aandachtspunten voor het komende halfjaar in een zogeheten resultaatverantwoording. Tevens bekijken we of de hulpvraag van de leerling nog steeds past in het speciaal basisonderwijs.